Ik doe het zelf wel = directe handel

De exporteur (de fabrikant) neemt de distributie van zijn producten/diensten op de buitenlandse markt in eigen handen.

Voordelen:

  • de exporteur beslist onafhankelijk over zijn commerciële strategie
    de winst n.a.v. de export moet niet met een tussenpersoon gedeeld worden
  • de exporteur kan zijn verkoopstrategie op elk ogenblik naar eigen inzichten bijsturen
  • de verkopers hebben een heel grondige productkennis
  • de exporteur heeft rechtstreeks contact met de klanten



⏪  Terug

Nadelen:

  • de exporteur moet een aantal kosten doen vooraleer er sprake is van omzet
  • de vaste kosten kunnen hoog oplopen
  • de exporteur heeft doorgaans maar een beperkte marktkennis
  • een klantenbestand van nul opbouwen vraagt vaak heel wat tijd en moeite
  • het product wordt ‘stand alone’ aangeboden en vormt dus geen volledig gamma, samen met andere complementaire producten en diensten
                                                                                                 ⏩  Volgende