De exporteur (de fabrikant) vertrouwt de promotie van zijn producten/diensten in het buitenland toe aan een tussenpersoon.
Voordelen:
- de rekening van de distributie (commissie, enz.) wordt pas gepresenteerd nadat er effectief omzet werd gerealiseerd
- de vaste kosten komen ten laste van de tussenpersoon
- de tussenpersoon heeft dikwijls een goede marktkennis
- omdat de tussenpersoon al actief is, wordt het klantenbestand vaak sneller opgebouwd
- omdat de tussenpersoon meestal verschillende complementaire leveranciers vertegenwoordigt, kan hij een volledig gamma aanbieden en zijn kosten over verschillende leveranciers verdelen
Nadelen:
- de commerciële aanwezigheid wordt concreet ingevuld door de tussenpersoon en niet door de exporteur zelf
- de winst uit de export moet gedeeld worden met de tussenpersoon
- de tussenpersoon organiseert zijn activiteiten op zelfstandige wijze
- de tussenpersoon is eerder een specialist van de markt dan van het product/de dienst
- de tussenpersoon beheert de communicatie met de klanten
- iedere zelfstandige vertegenwoordiger vandaag is een potentiële concurrent in de toekomst