Ik heb iemand anders nodig
(complementariteit, kostendeling, enz...)
= indirecte handel

De exporteur (de fabrikant) vertrouwt de promotie van zijn producten/diensten in het buitenland toe aan een tussenpersoon.

Voordelen:

  • de rekening van de distributie (commissie, enz.) wordt pas gepresenteerd nadat er effectief omzet werd gerealiseerd
  • de vaste kosten komen ten laste van de tussenpersoon
  • de tussenpersoon heeft dikwijls een goede marktkennis
  • omdat de tussenpersoon al actief is, wordt het klantenbestand vaak sneller opgebouwd
  • omdat de tussenpersoon meestal verschillende complementaire leveranciers vertegenwoordigt, kan hij een volledig gamma aanbieden en zijn kosten over verschillende leveranciers verdelen


⏪  Terug

Nadelen:

  • de commerciële aanwezigheid wordt concreet ingevuld door de tussenpersoon en niet door de exporteur zelf
  • de winst uit de export moet gedeeld worden met de tussenpersoon
  • de tussenpersoon organiseert zijn activiteiten op zelfstandige wijze
  • de tussenpersoon is eerder een specialist van de markt dan van het product/de dienst
  • de tussenpersoon beheert de communicatie met de klanten
  • iedere zelfstandige vertegenwoordiger vandaag is een potentiële concurrent in de toekomst
                                                                                                    ⏩  Volgende